Dansanders (4-8j)
Dansanders, 4 – 8 jaar
Loop, spring, klap,
Wiebel met je tenen,
Kom we dansen samen de wiebelbillenboogiewoogie!
Dansanders zijn danslessen voor kleuters en kinderen met een beperking. De lessen hebben een terugkerende opbouw.
- We beginnen met een verwelkomingslied. Gezellig in een kring zittend, wensen we iedereen een goeiemorgen. Het is ons babbelmomentje, er is ruimte voor een eigen vertelmoment per kind. Indien nodig gebruikt de juf SMOG (Spreken Met Ondersteuning van Gebaren) of pictogrammen.
- Dan volgt de opwarming. We rollen op onze zij, kruipen, springen, tikken onze tenen,… Op leuke muziek wordt heel ons lichaam wakker.
- Iedere week leren we een stukje van een dansje. Na enkele weken kunnen we wat we geleerd hebben eens laten zien aan de mama’s en de papa’s. We dansen op muziek van studio 100, kapitein winnokio, het geluidshuis,…
- We spelen dansspelletjes. Stilstaan als een standbeeld, dansen met circusdoekjes, doen alsof we dieren zijn,…
- Als afsluit liggen we in een doek en worden we rondgetrokken. We zingen ons lied, en de dansles is gedaan.
Deze vaste opbouw zorgt voor herkenbaarheid en creëert een veilige sfeer. Wanneer kinderen zich goed voelen komen ze spontaan in beweging. Doordat we meerdere weken aan hetzelfde dansje werken, kunnen we stap voor nieuwe dingen leren. Het tempo van de les wordt aangepast aan wat de kinderen nodig hebben. De les blijft gevarieerd door de dansspelletjes tussendoor. We gaan op een speelse manier aan de slag met motorische vaardigheden. Tijdens deze momenten kunnen we de rollen ook eens omdraaien, de juf doet de kinderen na. Zo worden ze positief bevestigd in hun eigen kunnen. Plezier beleven door te dansen staat dan ook op de eerste plaats.
De inhoud van de danslessen is o.a geïnspireerd op de theorieën van sherborne en snoezelen. Sherborne is een bewegingspedagogiek ontwikkeld voor kinderen met een beperking, waar oefeningen gegeven worden om beweging te stimuleren. Snoezelen is eveneens een activiteit voor kinderen met een beperking, waar we de zintuigen prikkelen, om enerzijds te ontspannen en anderzijds nieuwe ervaringen op te doen.
Indien de kinderen hulpmiddelen gebruiken zoals bv.: spalken of orthopedische schoenen of een voorwerp nodig hebben om vast te houden, dit kan zeker.